More

    تابلوی پیکاسو در موزهٔ هنرهای معاصر آسیب دید

    🔹گزارش‌ها از موزهٔ هنرهای معاصر تهران نشان می‌دهد که روند مرمت برخی آثار ارزشمند بدون حضور متخصصان معتبر و با روش‌های غیرعلمی انجام شده است و ۲ منبع به خبرنگار تجسمی فارس گفته‌اند یکی از آثار بسیار فاخر پابلو پیکاسو حین مرمتِ غیراصولی آسیب دیده است. کارشناسان هشدار می‌دهند که چنین مداخلاتی می‌تواند به تخریب جبران‌ناپذیر آثار هنری منجر شود.

    🔹تابلوهای نقاشیِ پابلو پیکاسو ازجمله «نقاش و مدلش»، «پنجره‌ای باز رو به خیابان پانتییور» و «زنی که می‌گرید» ازجمله گران‌‌قیمت‌ترین آثار موزهٔ هنرهای معاصر بوده که پیش‌تر هم تعدادی از آن‌ها مرمت شده است.

    🔹اهمیت آثار این گنجینه به حدی است که چند سال پیش قرار بر این شد که تعدادی از آثار هنرمندان بین‌المللی موجود در گنجینهٔ موزه به‌همراه تعدادی از آثار هنرمندان تجسمیِ ایران برای مدتی به موزه يا مراكزی در كشورهای آلمان و ایتالیا به امانت داده شود.

    🔹برآورد ارزش آثار این موزه بالای ۱۵ میلیارد دلار است و از نظر اهمیت با گنجینه‌ها و جواهرات بانک مرکزی مقایسه می‌شود؛ با این حال، این آثار در شرایطی نگهداری می‌شود که استانداردهای حفاظتی در آن رعایت نشده است.

    🔹کارگر، مدیرکل سابق موزه‌ها گفته بود که «برخی از این تابلوها نه‌تنها از ارزش هنری، بلکه با گذر زمان از ارزش تاریخیِ بالایی برخوردار شده و نظارت دقیق برای حفظ این سرمایه‌های ملی فوق‌العاده مهم است».

    🔹این درحالی است که موزه‌ٔ هنرهای معاصر ایران هم‌اکنون نه‌تنها مدیر، بلکه سرپرست هم ندارد. اداره‌کل هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت ارشاد هم… بلاصاحب است و بدون مدیرکل و حتی سرپرست اداره می‌شود!

    🔹اجرای استانداردهای بین‌المللی در حفاظت و مرمت، نظارت دقیق بر فرایندهای اجرایی و انتصاب مدیران متخصص، تنها راه جلوگیری از یک بحران بزرگ فرهنگی است. نبود اقدام فوری می‌تواند به ازدست‌رفتن بخشی از مهم‌ترین میراث هنری ایران منجر شود.

    🔹پاییز امسال بسیاری از دوست‌داران هنر از انتصاب نادره‌ رضایی به معاونت هنریِ وزارت ارشاد به‌دلیل نداشتن تخصص انتقاد کردند.

    Latest articles

    spot_imgspot_img

    Related articles

    Leave a reply

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    spot_imgspot_img